המבוא
מסמך זה משמש הצעה לתכנית סיוע למשפחות בקהילה הערבית שנפגעו כתוצאה מכך. הצפי הוא שכלי החינוך הפיננסי שיינתנו לאנשים על פי הצעה זו יסייעו לראשי משקי בית לרכוש מיומנויות והרגלי ניהול פיננסי תקינים ולקבל החלטות כלכליות טובות יותר. חינוך פיננסי הוא אחד הכלים הקיימים כיום להטמעת התנהגות כלכלית נבונה ויעילה יותר בקרב הציבור הרחב.
מנהיגות תכנית
התוכנית תנוהל על ידי הפורום הכלכלי הערבי, צוות חשיבה סוציו-אקונומי עצמאי ללא מטרות רווח. הפורום שם לו למטרה לחקור סוגיות חברתיות וכלכליות, ועורך מחקר יישומי ומחקרי מדיניות בתחומי הכלכלה והחברה, במטרה להביא לשינוי מהותי במצבה החברתי והכלכלי של הקהילה הערבית הפלסטינית בישראל. הפורום הוא גוף עצמאי מבחינה כלכלית ומנהלית שאין לו זיקה מפלגתית, דתית או אתנית. היא פועלת בפיקוח חבר נאמנים המורכב מאנשי אקדמיה ואישי ציבור ידועים בארץ ובחו"ל. חבר הנאמנים קובע את מדיניות המחקר של המרכז, מאשר את תוכניותיו ותקציבו ומפקח על יישום תכניותיו. הפורום מנוהל על ידי Dr. סמי מיארי, שנבחר על ידי חבר הנאמנים, ועבודתו מפוקחת על ידי מבקר בלתי תלוי שנבחר גם על ידי חבר הנאמנים.
חזון הפורום הוא לפתח ולהרחיב את הכלכלה בקהילה הערבית בישראל בכל תחומי החיים, דבר העולה בקנה אחד עם מטרת הפורום להפיץ תרבות פיננסית בקרב יחידים ומוסדות בקהילה זו.
רקע כללי
משבר מגיפת הקורונה גורם לנפיחות כלכלית גדולה במשק הישראלי, בעיקר למשפחות וליחידים. בעלי עסקים, פרילנסרים ועובדים נאלצו בפתאומיות וללא מוכנים להתמודד עם ספירלה כלכלית קשה מאוד לאחר שהממשלה החליטה לצמצם את הפעילות הכלכלית כדי להילחם בנגיף הקורונה. כתוצאה מכך, משפחות רבות מוצאות את עצמן חסרות אונים לחלוטין מול אובדן ההכנסה העצום, בהתחשב בכך שההוצאות לא ירדו, אלא גדלו בחלק מהמקרים.
דווקא בימים אלו חשוב להפנים את חשיבות החינוך הפיננסי בקהילה הערבית בישראל. החברה הערבית בפרט צפויה להתמודד עם אתגרים כלכליים קשים בשל אופיו המיוחד של שוק העבודה המקומי ומאפייני התעסוקה הייחודיים של גברים ונשים בו. אחד הכלים להתמודדות יעילה עם אתגרים אלו הוא העלאת המודעות וקידום חינוך פיננסי בקרב ערבים, שישפר את איכות החיים של משפחות ערביות. העלאת המודעות להזדמנויות וגם לסיכונים, חשיבותה של צריכה נבונה ומאוזנת, חשיבות השוואת מחירים ודחיית יוקרה והתמודדות עם תרבות היוקרה הם רק חלק מהיתרונות של חינוך פיננסי.
חינוך פיננסי הוא תהליך שבו צרכנים משפרים את הבנתם את השירותים הפיננסיים ואת העקרונות לפיהם פועלים השווקים הפיננסיים. אוריינות פיננסית מפתחת את המיומנות והביטחון העצמי לקבל החלטות מושכלות, לזהות את הצורך באיש מקצוע ולעזור לדעת היכן להשיג זאת. השכלה פיננסית מגבירה את הידע והמודעות הדרושים להתמודדות נכונה עם השווקים הפיננסיים על בסיס הצורך של הפרט לקחת אחריות מלאה על ניהול ענייניו הפיננסיים בצורה נבונה ואפקטיבית.
החינוך הפיננסי מתאים לילדים בגילאים שונים בהתאם למחזור החיים בו הם נמצאים – מגילאים צעירים בהם מונחת הבסיס להתנהלות פיננסית תקינה ועד לגילאים מתקדמים יותר בהם החלטות פיננסיות באות לידי ביטוי ישירות באיכות החיים של הפרט ומשפחתו.
בהתאם לכך, הפנמת ערכי התרבות הפיננסית במשפחות תוביל לרכישת הרגלים וכלים נכונים להתמודדות עם מצבים שונים על מנת לקבל החלטות נבונות יותר בתחום הכלכלי והפיננסי, כגון רכישת ידע, מיומנויות וערכים אשר להנחיל את המרכיבים ההתנהגותיים הנכונים לצריכה נבונה יותר ויותר יכולת לחסוך ולהשקיע בטווח הארוך.
חָזוֹן
למשפחות בחברה הערבית יש את הכלים והידע הפיננסיים שיאפשרו להן לקבל החלטות מושכלות המשפרות את איכות חייהן.
מטרת התוכנית
סיוע למשפחות בקהילה הערבית להתמודד עם ההשפעות הכלכליות של נגיף הקורונה.
הגדר את התוכנית
הפצת מודעות, הגדלת ידע והקניית כלים וערכים חשובים בתחום החינוך הפיננסי להורים ולתלמידים בקהילה הערבית בתחומי כלכלת המשפחה, שוק ההון, הבנקאות והצריכה האישית.
מטרות התוכנית
- רכישת כלי תכנון וניהול פיננסי.
- לפתח חשיבה עצמאית וביקורתית.
- להגביר את המודעות להבדל בין צורך, רצון ויכולת לרכוש מוצר.
- הגברת השליטה בהוצאות מול הכנסות על ידי קביעת סדרי עדיפויות
- עודדו את המשתתפים לקבל החלטות בעצמם ולקחת אחריות על מעשיהם.
- מתן כלים להתמודדות עם השפעות חיצוניות כמו פרסום, שיטות שיווק ולחץ חברתי.
- כלים ופתרונות למצבי לחץ כמו נטל חוב, אובדן עבודה, מכירת צ'קים והלוואות בשוק השחור.
- מתן כלים להתמודדות עם רצונות וצרכי המשפחה ברכישות שונות או נקיטת צעדים כלכליים חשובים.
- להקנות את הכלים הנדרשים למימוש עצמי ולעודד יציאה לשוק העבודה.